Kiasm

Då har vi trätt in i ännu ett nytt år och just detta blir året då jag blir lika gammal som Yoda var när rymdimperiet slog tillbaka*. Eftersom jag inte har ett högavlönat jobb - samt nyligen blev tvungen att leva på mina besparingar igen - så nalkas världens mest erbarmliga lådbudgetkris, där jag får hitta billiga sätt att hävda min maskulina vigör på. Som till exempel att börja skita med öppen dörr eller äta potatis med skalet på.
*Översättning från filmnördsjämmerlåt; jag fyller 30 nästa år.
 
Hur ringdes 2015 in av mig då? Dessvärre på jobbet. Jag hade kvällspasset på boendet, vilket i vanliga fall innebär att man slutar någon gång mellan 20:00 och 21:30, men med anledning av gårdagens högtidlighet fick jag jobba över ända fram till 00:30, eftersom de boende självfallet vill vara uppe och fira. Utan att gå in på några detaljer kan jag förtälja att det var en väldigt frustrerande kväll som sniglade fram i sakta mak. Jag hade faktiskt hoppats på en ganska trevlig kväll och hade till och med erbjudit mig att ta med min gitarr och spela något för de boende. Men under kvällen var de bara intresserade av julmust och TV, så min gitarr låg inne på kontoret och grät i sin ensamhet under hela nyårskvällen.
 
När det sedan var dags att gå hem så visade det sig att bussarna vid den närmsta busshållplatsen hade slutat gå vid runt tolvslaget, vilket innebar att jag fick ta en uppfriskande promenad på 20 minuter - mitt i vinternatten - till en annan busshållplats, för att sedan åka till pendeltågsstationen i Sollentuna, där jag precis missade tåget och fick vänta i en halvtimme på nästa. Alltjämt kånkandes på min gitarr, som jag hade släpat med mig helt i onödan.
 
El Mariachi: Furia Nórdico

"Ett värdelöst slut på ett kasst år" tänkte jag i mitt stilla sinne medan jag satt på pendeltåget mot Märsta.
 
För om jag ska vara ärlig så är jag inte alls nöjd med 2014. Jag har försökt blicka tillbaka och hitta ljuspunkter som väger tungt till min fördel på vågen, men hittar inte överdrivet mycket. Kanske är det jag som enbart är bitter eller har ett selektivt pessimistiskt minne, men jag har hur som helst ingen lust att gå igenom 2014 i detalj och hitta skavanker i de positiva upplevelserna*. Allt jag kan säga är att jag lämnar 2014 missnöjd och började 2015 med en 1½ timmes lång hemfärd från jobbet, för att sedan se på "Moderna tider" innan jag gick och lade mig.
*Vilket jag definitivt skulle kunna göra; det är min specialitet!
 
Jag har sett Charlie Chaplins "Moderna tider" varje nyårsafton sedan 2010. Vissa kanske tycker det låter larvigt, men dessa människor är ungefär lika utvecklade som en ljummen sats på madrassen, eftersom de inte inser hur pass subversiv och före sin tid "Moderna tider" var. Faktum är att den är stumfilmens svar på gangsta rap!
 
I filmen blir Chaplin satt i fängelse tre gånger, varav en av gångerna för att ha kastat en tegelsten i huvudet på en snut. Under en av sina vistelser i fängelset sätter han dessutom i sig kopiösa mängder kokain, löper amok och slår ner ett flertal interner. Chaplin blir även arresterad ytterligare en gång i filmen och passar under den tiden på att stjäla en dyr cigarr, vars rök han blåser ut rakt i ansiktet på snuten som han sitter fast i med handbojor. En kort tid senare rymmer han genom att slå en polis medvetslös med sin egen batong. Under filmen blir Chaplin av med flera jobb och en gång får han sparken efter bara ett pass som nattvakt på ett varuhus, efter att ha kolkat i sig en hel tunna med rom och låtit sina polare plundra stället. I filmens näst sista scen ställer sig Chaplin och freestylar en låt om sex och bling.
 
Charlie Chaplin valde inte thug life; thug life valde Charlie Chaplin.
 
 Fuck da police - 50 år innan det var coolt!

Hur som helst har jag filat på ett nyårslöfte med syfte att försöka göra år 2015 till ett roligare än vad de senaste åren har varit i genomsnitt. Innan ni säger något så vill jag säga att jag är fullständigt medveten om att mitt förra stora nyårslöfte* var en patetisk katastrof, men den här gången är det annorlunda. För det här nyårslöftet fokuserar på det glädjeämnen och livsbejakan, till skillnad från det förra fiaskot, som hade sin upprinnelse ur osäkerhet och självförsakelse. Det allra bästa med 2014 var att jag äntligen vågade mig upp på scen för att uppträda som stand up komiker och även om jag inte har uppträtt mycket eller gjort någon större succé (än!) så är känslan av att ha gjort något som jag verkligen vill helt klart värt det i egenskap av sig själv. Således har jag kommit fram till en slutsats; är man trött på att vänta på bättre tider så är det tid att göra något bättre.
*Att simma Vansbrosimmet 2014
 
Jag har därmed mejslat ut ett projekt med olika etapper inför år 2015. Det lyder som följande:
 
Minst en gång om dagen ska jag göra 100 situps.
Detta är väl det minst roliga löftet på listan, men faktum är att jag fortfarande är överviktig och skulle vara må mycket bättre - både fysiskt och psykiskt - av att slippa vara det. Detta är dessutom en bra fail safe, eftersom jag endast behöver åsidosätta ett par minuter på morgonen samt kvällen för att göra 50 situps vardera. När jag har tid, lust och ork får jag göra fler om jag vill, eller motionera på något annat sätt, men detta är minimum.
 
Minst en gång i veckan ska jag läsa ut en bok.
Så sent som bara några år sedan hade jag en enorm läslust och slukade böcker. Sedan kom lusten periodvis. Sedan försvann den. Under de senaste tre åren tror jag inte att jag har läst mer än fem böcker för nöjes skull, vilket är ganska bedrövligt. Jag vill hålla min hjärna i trim och aldrig sluta lära mig, så jag känner att det är hög tid att börja pusha sig själv i rätt riktning. Både skön- och facklitteratur räknas och jag får även läsa om en bok som jag läst innan år 2015 - för att få ett nytt perspektiv. Eftersom 2015 började mitt i veckan så blir detta löfte aktivt 5/1.
 
Minst en gång i månaden ska jag skapa något.
Jag har alltid sett - och beskrivit - mig själv som en kreativ person och jag har förvisso ett par bevis för det i min lägenhet*, men jag har knappast varit särskilt produktiv. Länge har jag skyllt på en avsaknad av inspiration, men det skulle inte hindra någon som verkligen är kreativ. Därav detta löfte. Skriva en låt, måla en tavla eller bygga min egen levande varelse från mänskliga likdelar; i slutet av varje månad ska jag ha minst en skapelse att visa upp. Jag ska försöka variera mig, men det kan hända att jag använder mig av samma metod två gånger. Förslag godtages gärna (och nej; att bajsa räknas inte som att skapa något. Att göra en skulptur av sitt eget bajs, däremot...).
*Pris för bästa manus samt en publicerad novell - just sayin'...
 
Minst en gång i kvartalet ska jag göra något som jag aldrig har gjort förut.
Förra året gick jag på en rad konserter, föreställningar och shower och även om jag tycker om det så är det en passiv upplevelse. Jag vill gärna ha lite egna historier att berätta, så därav detta löfte. Om jag kommer på fler saker så kommer jag så klart göra det, men minst en gång i kvartalet. Detta är på många sätt det svåraste löftet för mig att infria, så även här är jag tacksam för förslag - eller kanske till och med utmaningar, rentav?
 
Minst en gång i halvåret ska jag åka någonstans där jag aldrig har varit.
Jag har länge och väl gått och vojat mig över att jag inte är tillräckligt berest, så därav detta löfte. Dessvärre känns det som att plånboken mest kommer att styra över detta löfte, men fördelen (eller vad man nu ska kalla det) med att vara föga berest är att man inte behöver åka tvärsöver jordklotet för att komma till en plats som man aldrig har varit på, så i värsta fall gäller det att vara lite uppfinningsrik. Men jag ska försöka att ta mig till någon intressantare plats än Almunge.
 
När året är slut ska jag ha lärt mig ett nytt språk.
Jag är väldigt språkintresserad och har alltid haft en dröm om att kunna många olika, men jag kan endast svenska och engelska*, samt väldigt lite tyska. Jag har - efter extensiv forskning på området - anlänt vid en hypotes: vill man kunna ett nytt språk så måste man lära sig det. Jag ämnar bevisa denna hypotes under året och förhoppningsvis kommer jag att minst kunna klara av en enkel konversation på ett helt nytt språk nästa år. Vilket språk detta blir har jag ännu inte bestämt. Förslag?
*Jag fick högsta möjliga poäng på ett Berlitztest i engelska, så jag kan åtminstone engelska helt flytande
 
Förhoppningsvis kommer detta projekt att bidra till att göra 2015 till ett kul år. Förhoppningsvis blir det ett år som jag kan lämna till förmån för 2016 utan att känna missnöje. Förhoppningsvis behöver jag inte skita med öppen dörr och äta potatis med skalet på.
 
She don't lie, she don't lie, she don't lie

Bilden ovan är för er som tror att jag bara hittade på allt om "Moderna tider".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: