Sanjuro

Då var det gjort; jag har officiellt klivit över tröskeln till fel sida av 30. Det känns faktiskt inte så farligt, så vida jag inte tänker på det. Vilket jag självklart gör konstant och då känns det förjävligt.
 
Jag tillbringade min 30e födelsedag på jobbet, där jag dessutom hade nattpasset. Dagen till ära hade en av de boende åkt på en rejäl förkylning som gjorde att han inte kunde göra något annat än att ligga i sängen och sova. Eller, nej, förresten, det är inte helt sant; han orkade också kissa ner sig totalt. Vilket han gjorde ett flertal gånger.
 
Har den äran till mig...
 
På fredagen jobbade jag sedan över ett par timmar i väntan på att bli avlöst och efteråt bar det hastigt iväg hem till Märsta för att inhandla det sista inför födelsedagsfesten som jag hade planerat på lördagen. Jag hade hyrt festlokalen på min fasters gård* och det enda som saknades var ingredienserna till pastasalladen som jag hade tänkt bjuda på samt den viktigaste beståndsdelen under kvällen; spriten! Jag menar, inte kan man förvänta sig att en (någorlunda) mentalt frisk människa ska behöva bli Yoda-gammal helt nykter?
*Min gård har ingen festlokal för hyresgästerna, så jag tog den närmsta som jag visste att jag hade tillgång till
 
Jag hade även fått en idé om att sammanställa en playlist med enbart låtar från mitt födelseår, 1985. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort, eftersom 1985 var ett frukansvärt år för musik. Jag menar, nummer ett på Billboardlistan det året var Wham*! För att göra saken värre så kom jag på många bra låtar, som visade sig vara antingen från 1984 eller 1986, som en extra pissdroppe rakt i ansiktet. Som tur var kom jag på tillräckligt många låtar för en anständig playlist. Jag menar; glöm inte att band som R.E.M., The Smiths, The Cure och Echo and the Bunnymen släppte låtar det året.
*Sweet zombie jesus...
 
För övrigt så skulle detta bli första gången som jag anordnar en stor fest någonsin. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att fira min födelsedag särskilt, men den här gången tänkte jag att det skulle bli en sak som jag kommer att ångra djupt om jag skippar. Om inte annat så kändes det som att det skulle kännas en aning enklare att kliva in i Jurassic Park-åldern omgiven av familj och vänner. Åtminstone så är det ännu en grej som jag gör för första gången det här kvartalet, i enlighet med mitt årslöfte (som finns att läsa om i ett tidigare inlägg).
 
Let's get it started in here!
 
Påtal om mitt nyårslöfte så (surprise!) tänker jag göra en liten revidering; de senaste par veckorna har jag varit en aning stressad med jobb, födelsedagsfest och ren och skär åldersångest och har därmed inte läst ut några böcker under den tiden. Jag har därför beslutat mig att stryka den delen av nyårslöftet, eftersom hela poängen var att mitt nyårslöfte skulle vara kul. När jag nu har missat två veckor - och inte känner mig på humör för att läsa en bok just nu heller - så känns denna del av löftet mer stressande och ångestframkallande än en rolig utmaning. Så jag tänker återgå till att läsa böcker när lusten faller på.
 
Ja ja; ni visste redan att jag har en golden retrievers viljestyrka.
 
Hur som haver; festen! Det gick väldigt bra och de flesta som blivit inbjudna dök upp, även några personer som jag inte har träffat på flera år! Jag kände mig en aning nedstämd äver det faktum att jag inte hann umgås och prata med alla lika mycket som jag hade velat, men så vitt jag såg hade alla trevligt. Jag fick även väldigt roliga presenter, till exempel presentkort från LiveIt (ett företag som säljer upplevelser) och Ticnet, så det verkar som att jag kommer att kunna gå på en hel del konserter och shower i år igen. Wowie zowie!
*Nej, det är inte en bordell
 
Det blev även en quiztävling mitt under festen, där gästerna fick svara på fleralternativsfrågor om hedersgästen, det vill säga mig*. Jag hade räknat med att många skulle komma på delad förstaplats med kanske sex eller sju rätt (för vem fan har lagt till exempel min favoritfilm på minnet? Eller favoritbok? Eller min största fobi?) så jag hade tagit med Bezzerwizzer för utslagsfrågor, men min kusin Emelie och moster Lena fick alla rätt, så det var bara att gå direkt till prisutdelning. De fick välja mellan en toffifee och hemliga lådan - i vilken det låg en toffifee.
*Tydligen kan jag vara så pass solipsistisk
 
At my most mysfarbror/programledare

Eftersom jag hade nyckeln till lokalen så var jag sist på plats, vilket betydde att jag kom hem väldigt sent. Nyckeln skulle återlämnas vid lunchtid dagen efter, så det var bara att kraschlanda några få timmar och sedan zombiehasa ner mitt 30-åriga kadaver till lokalen igen för att städa och snygga till. Fast självklart fick jag ju hjälp med det, jag är ju inte Stålmannen. Eller ens Lois Lane. Mer som Jor-El. Vilket inte alls är imponerande med tanke på att den snubben är död.
 
På kvällen var jag sedan inbokad för ett gig på Big Ben, men eftersom jag var så pass krackelibrankelbakis - vilket förvärrats genom lite sömn samt städning av lokalen - så avbokade jag min plats och gjorde ett magplask rakt ner i sängen igen. Min geniala plan var att vila upp mig för att sedan titta på Oscarsgalan, som gick av stapeln senare samma kväll. Eller; svintidigt på måndagmorgonen egentligen, eftersom den direktsänds ifrån Los Angeles.
 
"Varför skulle du utsätta dig själv för något sådant" kanske ni frågar (jag vet att jag frågar mig själv det), men faktum är att jag, under de senaste 15 åren, endast har missat Oscarsgalan 2 gånger*, även om jag har varit tvungen att gå upp tidigt dagen efter eller har varit tvungen att springa fram och tillbaka till toaletten på grund av vinterkräksjukan. Den här gången behövde jag inte vara på jobbet förrän 14 och hade dessutom ett kort pass, så det skulle bli en bagatell! Dessvärre var jag så pass idiotisk att jag redan glömt bort det faktum att jag är 30, vilket innebar att jag endast orkade se halva galan innan jag återigen var tvungen att krypa till kojs.
*2006 och 2014
 
Damn you all the way to hell, min ålderstigna men svinheta kropp!
 
Jag hann åtminstone se J.K. Simmons vinna Oscarn för bästa manliga biroll, vilket var jävligt nice. Alla som har sett honom i en film eller TV-serie kan inte förneka att han är seriöst jävla grym och det är egentligen lite av ett under att han inte har blivit nominerad tidigare (inte minst för sin minnesvärda insats i "Juno").
 
An Oscar? I want Spiderman!

Idag var jag tillbaka på jobbet igen. Another day, another dollar.


Kommentarer
Postat av: Arre

Tycker inte du ska dissa Wham!

Min 30-årspresent till mig själv är en barnfri helg i Amsterdam. Sweet 23:e juni 2018, jag ser fram emot dig.

Svar: Jag dissar inte Wham; jag fördömer dem.
Hahaha, jag har alltid sagt att jag inte vill ha barn, sen berättade du att du planerar en barnfri helg innan du hunnit föda. "Procreation: What else is there?"
Robin GG

2015-02-24 @ 10:46:52
URL: http://nouw.com/FruRataxes

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: