Kväde

Se på fan, det har visst gått en ansenlig tid sedan jag uppdaterade den här bloggen sist. Inte utan anledning, skall dock tilläggas, för faktum är att mestadelen av min tid på sistone har spenderats antingen på jobbet, hemma eller i lokaltrafiken där emellan. Med ett stort undantag!
 
I de senaste par inläggen har jag delat med mig av allas vår favoritduo Farfar Skrots planer på att spela in nytt material. Vi har länge haft idén om att hyra en stuga under en långhelg och åka iväg för att få en kombinerad minisemester och inspelningssession och 2a till 5e april var det dags att förverkliga de planerna! Vi hyrde en stuga i Rättvik och packade en bil full med utrustning, öl och kiss- och bajshumor, sedan bilade vi upp.
 
Vi hade enats om att inte skriva något material i förväg, utan bara låta "kreativiteten" flöda när vi väl kommit fram. Med tanke på vår undermåliga arbetsmoral - samt tendens till att skratta oupphörligt åt våra egna dåliga skämt - var det förvisso lite av ett vågspel, eftersom det fanns en överhängande risk att vi därmed inte skulle färdigställa något material av vår brukliga kaliber. Som redan är väldigt låg som den är.
 
Stugan från "Evil Dead", numera även inspelningsstudio

Men vi överraskade oss själva och satte igång med att skriva så fort vi hade ätit en sen lunch/tidig middag och efter att ha rett ut några smärre datorproblem började vi även spela in. Under våra fyra dagar* i Dalarna lyckades vi skriva och spela in fyra låtar från grunden samt spela in en ny och omgjord version av vår största hit "Kisslåten" och för att använda ett gammalt uttryck som känns adekvat i sammanhanget så tycker jag det inte är illa pinkat!
*Egentligen tre, om man ska vara krass
 
Dessa fem låtar, plus den tidigare outgivna bonuslåten "Vittnets vrål" från 2013, har vi samlat ihop till en EP, som har fått namnet "Maskrosor i fnasktrosor", för att vi är mogna med ett sofistikerat sinne för humor. Exakt när denna EP kommer att finnas tillgängligt online vet jag inte i skrivande stund, men trots att ingen bryr sig så kommer jag att återkomma med den informationen här på bloggen inom kort. Annars kan ni ju alltid gå in på Farfar Skrots Facebooksida och gilla för att hålla dig uppdaterad samt visa ditt stöd för två debila outsidermusiker - som en riktig hipster! Annars kan ni även gå in på Soundcloud och lyssna på några av våra tidigare verk.
 
Professionalitativitet

För övrigt så kanske ni minns att jag har hållit på med stencilporträtt under den senaste tiden* och att jag gjorde tre stycken porträtt på kända framlidna komiker till mig själv, närmare bestämt John Belushi, Robin Williams samt Groucho Marx. Jag har också lagt upp bilder på porträtt som jag har gjort till mig själv av Sam Kinison och Tom Waits. Sedan dess har jag bestämt mig för att pryda väggen där jag för närvarande hängt upp de tre första porträtten med hela nio stycken.
*Det är i stort sett det enda som jag har skrivit om och lagt upp bilder på i bloggen på en månad...
 
Jag har tänkt göra ytterligare fyra stycken för att färdigställa installationen, närmare bestämt Charlie Chaplin, Tage Danielsson, Trent Reznor och Peter Gabriel. Det hela låter som en brokig skara, vilket det förvisso är, men det är alla personer som influerat och betytt mycket för mig. Dessutom kommer jag ha tre porträtt på moderna komiker (Williams, Belushi och Kinison), tre porträtt på old school komiker (Marx, Danielsson och Chaplin) samt tre porträtt på musiker (Waits, Reznor och Gabriel).
 
En besynnerlig uppsättning av "A clockwork orange"

Jag har inte riktigt börjat ännu med detta projekt, så förvänta er inte att porträtten kommer att utgå ifrån bilderna ovan. Okej!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: