Diogenes

Sedan mitt vikariat på socialtjänsten gick ut i början av september så har jag sökt runtomkring 150 stycken jobb. Hittills har jag endast blivit kallad på intervju till tre av dem. Ifall jag inte missminner mig så har jag redan skrivit om det första jobbet - som var boendestödjare på ett serviceboende för folk med autism. Utöver det så har jag även varit på intervju på socialtjänsten i Bromma och samt socialtjänsten i Enskede/Årsta/Vantör, både två i förra veckan.
 
Begrundare i Bromma
 
 
Intervjun i Bromma var nog en av de absolut kvickaste jag har varit med om i hela mitt liv. Den började klockan 15:30 och jag var ute ut byggnaden igen innan klockan hade hunnit slå fyra! Som ni förmodligen kunnat gissa er till så kändes detta inte helt okej och faktum är att jag fortfarande inte har hört av dem. Jag passade på att åka in till stan och flanera lite, kanske till och med försöka få idéer till julklappar, men det enda som jag tog med mig hem ifrån den utflykten var en bok till mig själv.
 
Jag såg den inne på Pocketshop och jag mindes att jag hade lånat ut den från biblioteket i Göteborg under min studenttid för x antal år sedan, men att jag inte hade hunnit läsa den på grund av studier*. Jag talar om Thomas Pynchons roman "Buden pånummer 49" (engelsk titel "The crying of lot 49") och min nyfikenhet över att läsa Pynchons romaner har fått nytt liv på sistone på grund av två anledningar; dels för att "Inherent Vice" - den första filmversionen utan någon av hans romaner - snart har premiär och för att jag läste att han var en av huvudkandidaterna till årets Nobelpris i litteratur. Jag har tyvärr inte läst en enda av hans böcker i dagsläget, men nu har jag i alla fall den här i min privata samling, plus att jag gav min äldre bror ett exemplar av "Gravitationens regnbåge" i julklapp för några år sedan.
*Duh...
 
 Vitterhet
Dagen efter var det återigen dags för en intervju och jag begav mig bort till Globens tunnelbanestation och gick mot Slakthusområdet, där byggnaden för socialtjänsten i Enskede/Årsta/Vantör tydligen står. Den här intervjun var lite av ett unikum den med, eftersom jag hade blivit kallad tillsammans med en annan sökande. De hävdade att detta var för att spara tid, eftersom de endast behövde dra igenom presentationen av organisationen en gång på det sättet*. Sedan fick jag gå ut och vänta i lunchrummet medan den andra sökande blev intervjuad. Detta var dessutom runt lunchtid och för att maximera kymigheten så fick jag presentera mig och förklara min närvaro för alla som anslöt sig till lunchrummet under den tiden, även fast jag försökte göra mig något så när osynlig genom att gömma mig i min nyförvärvade Pynchonroman.
*Jag, å andra sidan, anser detta vara tämligen idiotiskt, eftersom det vore bättre att få en introduktion till verksamheten när man väl blivit anställd!
 
När det var dags för min intervju tänkte jag att romanen kanske hade oanade fördelar, eftersom en av intervjuarna uppsluppet frågade mig om vad det var jag läste. Jag grävde djupt ner i de kunskaper jag har om Pynchon och berättade lite kort om min bok. Jag tänkte att jag kanske skulle framstå som mer intelligent. I vilket fall som helst började de alltigenom breda och abstrakta frågorna att hagla och jag hatar verkligen att behöva svara på sådana frågor. "Här på arbetsplatsen gör vi blablabla och blablabla vilket innebär blablabla så man måste tänka på blablabla. Hur ser du på det?". JAG VET INTE! Det är väl ett ofrånkomligt faktum, eftersom ni säger att det är så, men frågan är vad ni vill att jag ska kommentera på? Ifall jag håller med? Ifall jag har ett problem med det? Ifall jag har några idéer på lösningar?
 
Jävla dönickar...
 
Skoj för hela familjen
I vilket fall som helst så har jag haft tre stycken intropass på boendet den här veckan och jag måste säga att det inte känns så tokigt. Det trista är just att jag just har skuldsatt mig för att skaffa mig en utbildning som gör mig överkvalificerad till jobbet samt att det inte är en fast tjänst på 100%. Men efter mitt senaste gig på Big Ben så har jag faktiskt börjat fundera på en sak.
 
Jag tänker att det kanske inte vore helt fel med en deltidstjänst just nu? Jag menar, så jag kan betala hyra och alla bestyr - förhoppningsvis lite mer - för att sedan kunna ägna mig mer åt standupen? För jag kan lugnt säga att jag inte har mått lika bra under det senaste året som när jag höll på med standup i slutet av min studietid och i och med pressen och tidstyglarna som mitt förra jobb medförde så har jag inte kunnat syssla med det på ungefär ett halvår. Jag menar; jag är ju inte lastgammal, så varför inte ta lite tid åt att försöka uppnå mina drömmar? För även ifall jag misslyckas så behöver jag inte undra vad som kunde ha hänt när jag sitter i mina nedbajsade blöjor framför Melodifestivalen i allrummet på det nedgångna och skandalomsusade äldreboendet som min skrala pension har säkrat åt mig i framtiden.
 
I dagsläget har jag tre inbokade gig; ett på Andralång comedy (klubben där jag gjorde min scendebut!) i Göteborg den 17e november, samt två gig på Big Ben den 18e samt 25e november. Till dessa tre har jag dessutom förberett tre olika rutiner att köra, varav en av dem enbart består av material som jag aldrig har prövat på scenen förut. Det kan dock bli så att jag missar giget på Big Ben den 18e, eftersom jag kommer från Göteborg med tåg klockan 19, så ifall tåget blir försenat så blir jag tvungen att ställa in.
 
I'm on the move...

Så jag har bokat in mig på en massa arbetspass på boendet i november och december, samt ställt mig i kö för att uppträda på Big Ben ett antal gånger under den kommande månaden. Jag ska nog försöka hitta gig på andra klubbar också, man måste ha samma inställning som en blottare; det är alltid bra att synas så mycket som möjligt!
 
Så på söndag bär det av till Göteborg och innan dess så ska jag träffa Kristin i Uppsala imorgon - för första gången på vem fan vet hur många hur - och sedan tar jag itu med lite julklappsbetyr på lördagen. Generös och omtänksam = check! Ödmjuk gangstarr = go fuck yo'self!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: